Jiří Kott
(1934 - 2020)
ZA NOCI PLNÉ HVĚZD A VÁNÍ
za smetišti a za kaly
za ohradami na měsíčné stráni
tam jsme se potkali
Potkali jsme se bez pozdravu
my ze snů známí po léta
Vítr hrál na stříbrnou trávu
a měkce přelétal
vplétal se do keřů ztrácel se v šelestění
a my šli za ním jako v snách
až na dno rokle kde se v mléčné dřeni
rozpukával tvůj vlahý nach
Rozevíral se jako tůně
jak orosený mech
V té rokli třpytily se vůně
kolem nás na stéblech
Zapadali jsme do závějí
drcených trav a hlín
cítil jsem jak mě hřejí hřejí
tvé ruce rty a klín
Choulili jsme se jako děti
líbali se a plakali
šťastní že noc už nedoletí
nad smetiště a nad kaly
(Most, 1958)
UŽ JSTE SE VRÁTILI K LOŽÍM A NA POLŠTÁŘE
liják váz provázel až do bran těchto chvil
Od brady vzhůru vám narostly bílé tváře
čas malých bolestí jemně je rozjizvil
To je ta chvíle kdy se trpce slábne
v strnulé nicotě protože není víc
než jedno dotknutí známé a nepůvabné
jak jedy planých makovic
Potom se propadnout do skulin kyprých růží
mnout vůně v jeskyňkách a zamluvit je snem
zatím co lucerna křižuje nad kaluží
jak slepá labuť v rámu zlaceném
SETKALI JSME SE NA LAVICI
v podvečer trochu zamžený
Na okně tepal déšť a ticho sklící
do matných dálek všecky ozvěny
Byli jsme sami Znenadání
přisedl kdosi třetí k nám
Nějaké neutajitelné přání
Svírali jsme je každý sám
a nevěděli zda je říci
(padalo zdlouha do tváří)
Snad ruka ruku líce líci?
Ach kdo se první odváží?
Mžitkalo vábení té dokonalé krásy
pečeti sladké na ústech
Jak dlouho tato chvíle hledala si
pokývnutí očí na můj vzdech?
Na okně tepal déšť a ticho pnělo
Ne ticho ale probuzený sen
Jak bílou oponu jsem odestřel tvé tělo
I takové lásky poznal jsem
Takové lásky ovlažují ušlé
ze ztracených nocí do ztracených dní
Na tichém nádraží jsme otvírali mušle
po jedné druhou až k té poslední
Až budu brzy zase sám
v útrobách moře touhy které mne stále štve a poráží
vztahovat ruce k vonným puklinám
vzpomenu si na lásku na tichém nádraží
Ještě ji budu cítit chvět jak svíci
a naklánět se nad ni blažený
Byl to - vzdechnu - láska na lavici
v podvečer trochu zamžený
(Litvínov, 1957)
* * *
To bývá v podvečer před posmutnělou nocí
v hlubokém tichu napitém jak mech
Stávají v pokojích vonících po ovoci
prohlížejí se v zrcadlech
Jsou bezelstní a nevědomí
Žíhá je soumrak navátý
Stojí jak probuzené stromy
s purpurovými poupaty
Prohlížejí si jak je hněte
jak jimi kývá sem a tam
jejich čistá nahost dokud nedokvete
(nežli ji darují bezedným samotám)
Jiní je vonný pot Klikatě po nich stéká
Lůžko se nad nimi zavírá jako řeka
replika na báseň Bořivoje Kopice Boxeři na sklonku letního dne
(Litvínov, 1957)
V čase velikého stmívání uprostřed padesátých let, v létech postupného přetínání řetězů souvislostí nejenom v literatuře, v době, která svou atmosférou vylučovala jakékoli vybočení z řady - erotickou orientaci nevyjímaje - v této době kolují po Praze opisy básní podepsané pseudonymem JIŘÍ KOTT. Jsou čteny v několika společnostech, kde se scházejí mladí umělci a jejich přátelé, aby alespoň takto v nejužším kruhu spřízněných duší zažily svůj publikační křest. Zalistuje v nich i filmový režisér Václav Krška, hvězda literárního nebe 30. let; Kottova báseň Itapagine ho inspiruje k dialogu mezi Janem Ratkinem a strýcem v památném Stříbrném větru, lyrickém manifestu touhy po svobodě. Tři básnické sbírky Jiřího Kotta - Ovoce noční (1953), Venuše cizí paní (1954) a Člověk jako já (1958) - obnášejí včetně cyklu z vojenské dvouleté služby v Martině a Vyškově na Moravě více nežli sto dvacet textů. Tyto básně jsou z poslední Kottovy básnické sbírky; našel by dnes jejich autor konečně svého vydavatele?
-mk-
(1991)
Nakladatelství Ado-lescent 2014. Malý výbor k osmdesátinám Jiřího Kotta.