Současní čeští a slovenští LGBT+ autoři

Aleš Kauer
Derek Rebro
Jakub Strouhal


Kamil Marcel Hodáček
Richard L. Kramár
Kino Peklo

Aleš Kauer

Výtvarník, básník, performer, zakladatel bibliofilského nakladatelství Adolescent a několika hudebně-performativních projektů. Graficky a výtvarně doprovodil mnoho knih a časopisů. Básně a texty publikoval například v Glosolalii, A2, Hostu, Tvaru, Welesu, Prostoru Zlín… Občasnými recenzemi přispívá na portály Revue Prostor a Deník Referendum. Jeho básně byly přeloženy do angličtiny, španělštiny, polštiny, ukrajinštiny, slovinštiny, maďarštiny a publikovány v zahraničních literárních časopisech a antologiích. Výbor z jeho juvenilních básní vydalo nakladatelství Kniha Zlín v roce 2011. Poslední básnické sbírky vyšly v nakladatelství Adolescent: VNĚ/MNĚ (2014) a HappyEND (2020). Na Bandcampu jsou ke slyšení cykly zhudebněných básní "Heron" (Ivan Martin Jirous), ERTH (Olina Stehlíková), Imaginists (Sergej Jesenin), Vyrozumění (Václav Havel), Dobrou noc, ozn​á​mil jsem rá​nu (Martin Jelínek).

Začátečníci s hrdinskými sklony
a nulovým dědictvím,
tak šestnáct nebo sedmnáct.
Známky dětství v průvanu.
Vinylové planety
visely kolem našich hlav.
Hrot jehly obkroužil srdce:
"I catch a paper boy..."
Spolykali jsme
všechny proteinové prášky,
navlékli helmy našich fotrů jak kondomy...
(A few years before Daft Punk put them on!)
... a milovali se až do rána.

Asi jsme byli legrační
s tím existenciálním výrazem,
s pohyby do rytmu
arkádovitého ohně na těle,
v žáru víkendové noci,
pro kterou bylo i obyčejné objetí
spalující.

Happyend

Derek Rebro

Je literární kritik a redaktor. Vystudoval slovenský jazyk, literaturu a estetiku na Filozofické fakultě UK, kde získal  rovněž doktorát z literární vědy a několik let vedl tu různé semináře. Vystudoval také zahradní architekturu v Piešťanech, filmovou vědu na VŠMU, a noční život nejen v Londýně. Byl porotcem několika soutěží, například Anasoft litera. Pravidelně přispívá do různých periodik a médií, spolupracuje s rozhlasem a jeho texty byly publikované v i v zahraničí, včetně USA, 
Nyní se věnuje hlavně vydávání časopisu
Glosolália. Debutoval v r. 2010 básnickou sbírkou Okamih pred dopadom. Následovala literárněvědná monografie Ženy píšu Poéziu, muži tiež (2011), a v roce 2013 další monografie Jej mesto v jeho svete?  Rok nato  vyhází další sbírka poezie Ako tieň na pľúcach. A v r. 2018 zatím poslední Nie som svoj typ.

(podle litcentrum.sk)

vojdi do mňa
s ľahkosťou

v tejto posteli
na tomto poschodí

kam oheň dočiahne
tam nájdeš

v pískaní telocvikára
v premete atléta

som svoj v tebe
si svoj vo mne

Ako tien na pľucách

odkedy si pamätám
stojíš vo dverách
mýlim si tvár s chrbtom
nežné s nožom

dlhé čakanie
príchod s odchodom

z črepín skladám odraz
zmnožený sa v ňom stále nevidím
teba v ňom tuším

namiesto zrkadla visím ja.

Okamih pred dopadom


Jakub Strouhal

Narodil se 28. dubna 1992 v Brně. Vystudoval Právnickou fakultu Masarykovy university v Brně, kde v současné době žije. Publikoval v časopisech Host, Psí víno, Tvar ad. Jeho tvorba byla oceněna v literární soutěži Ortenova Kutná Hora jeho básně byly rovněž otištěny v antologii Nejlepší české básně.
Vydal sbírky
Podzimov (nakladatelství Petra Štangla, 2017) a Haloklina (JT´s nakladatelství, 2o23)

Láska

Láska je růže růže ze střelnice
co voní voní a nevadne
láska je slovo slovo z pohlednice
na něj neodpovídá se ne
láska je palác palác na nebesích
co letí letí a nespadne
láska je peří peří fénixovo
žhnoucí v nás na sklonku dne
láska je slza slza na polštáři
tak měkkém měkkém od soli
láska je samo samo ve žaláři
kde ani smrt tak nebolí

Podzimov


Party

Po jednom schodu po jedné noze
okolo kluka co si klek
a pláče
nad rozlitým pivem

někdo zadkem probod party balónek

poslední hodina queer filmového festivalu
zády podpírám padající zeď
studená omítka do sucha saje
pot
z mé pravé dlaně

hypnotizuju nebinární osobu

v černým tílku
s čůrky chlupů v podpaží
nedbalým culíkem
a ladnými pohyby
někoho
z dobré rodiny

myslím na lindu

řekla by konejšivě
jak sou ostatní zkurveně blbí a mladí

našla by způsob
jak mi dát pít

a zachránila mě
před sebou samým.

Haloklina


Přítelkyně z pavilonu 3

Když se poprvé
probrala z bezvědomí
našla v kotnících
do komínků vyžehlené
špinavé prádlo

bylo výhodnější
když ji zmlátil
ráno

to nemusela
stlát
podle jeho představ

a kolikrát ještě
stihla skočit do sámošky

pro vajíčka z volného chovu
čerstvé pečivo
z mrazeného polotovaru
a něco na
vyviklaný
zub.

Haloklina

Kamil Marcel Hodáček

Básník, prozaik, výtvarník
Narozen v Praze na Žižkově(*1980)
Vydal básnické sbírky Havarijní stav(2012, 2.vyd. 2016), Sekunda křiku (2013), Tři čtvrtě na čtyřicet (2014), Trnová koruna nejsou zuby (2015, 2.vyd. 2016), Cxehxio (2016) a román Až úzko pomyslet (2019)
Jeho básně byly zařazeny do  antologie Jasná setkání / Klare Begegnungen (česko-německá a německo-česká antologie poezie, Klára Hůrková, nakl. Dauphin, 2018)
Některé jeho básně byly přeloženy do francouzštiny, polštiny, španělštiny, angličtiny a němčiny.
Je výrazným představitelem současné české generace autorů, jehož tvorba osciluje na hranici slash-poetry, neodekadence a surrealismu.
Žije a tvoří v Praze.

Masíruj mi malíček dásní
Dej mi krkev
na mousání
Dřív než mě znovu nakojíš
Změkči pro mě prsy
Přiložením flahřátých cárů nanelu


Všechny malé děti
Se občas poperou
Výprask na holou
je ale známkou toho
Že ti dochází síly

Věnuj se mi
Věnuj se pokousanému dítěti
Změkči pro mě prsy
Vytlač trochu mléka
Ať není dvorec tolik tvrdý
Věnuj se mi
Věnuj se pokousanému dítěti
Polož mi volnou ruku na hrudní koš

Všechny malé děti
Se občas poperou
Výprask na holou
je ale známkou toho
Že ti dochází síly

Masíruj mi malíček dásní
Dej mi krkev
na mousání
Dřív než mě znovu nakojíš
Změkči pro mě prsy
Přiložením flahřátých cárů nanelu

Podle zapsaného snu, 2023 

Chlapec

Bezradný
(b
ezradný)
před nástrahami
světské šílenosti.

Zmatený je.

Uvnitř sebe
zauzlovaný,
s rozbitou
bezbarvou kůží
na dohled.
S nohama
vykloubenýma v kyčlích.

Zavržený.

Rozprodaný
vlastní matkou.
Vlastní matkou
odložený
v zastavárně
s doživotní
ne - možností vyplacení.

K rozežrání osudem
zanechaný.

Znásilněný.

Bolestně roztrhaný.

Neochmýřený

chlapec
co měl teprve přijít
na chuť

životu.

Sekunda křiku


Foto: Ondřej Konrád

Richard L. Kramár

Básník, divadelník, romantik a milovník fauny a flóry. Studoval režii, dramaturgii a pedagogiku a od února 2021 je vlastníkem osvědčení o státní zkoušce z českého jazyka, při které prospěl s vyznamenáním. Pracuje jako sociální pracovník, lektor a strakatý kocourek. Je zakládajícím členem spolku Slovakitsch (s Dominik Styk), Budoucí tvůrčí skupina (s Tereza Černohorská a kol.), společnosti Filthy Swine Productions (s Evelyn Benčičová), konceptuální buňky Lucka a Helča robí divadlo (s Helena Mustakallio), souboru Podbábky (kol.), a kapely Púčik (s Kino Peklo). 
Štúchanie do medúz (Spolek přátel Psího vína, 2017).
Úchopový inštinkt (OZ Brak, 2021) 
Borderline (spolu s Kino Peklo, Adolescent, 2022)

(podle Psí víno)

Kontra

vedľa seba
polož: slák
a
smyčec
achillea millefolium a myší chvost

Francúzi stavajú zľava
Taliani sprava
a katedrála má nakoniec uprostred fugu

je to tak meter a pol
(potiaľto sme to my)

posledné slová:
"mám vám čo povedať
ale nie teraz"

tak rezonuje milosrdenstvo
cez seba
prelož:
zhodu slov
pre krásnu ženu
a biely chlieb

výmena na moste
musí prebehnúť s istotou
nájdi si svetlo
a zostaň tam


(Úchopový inštinkt)



Reč

keď znie tvoj hlas
nepodliehaš
smeruješ
a deješ sa
exil ťa sprostredkúva
štedro

hosť tak
bárs sedí
oproti telu
ale pociťuje teba

šum ako dôkaz existencie
si si rokmi nazväčšoval
udržiavaním prázdnych plôch
vypestoval závislosť
od ozveny
od cudzej steny

"udri ma ešte"
vraví hosť


(Úchopový inštinkt)



Prečo

píšem ženský hlas
spoza ucha jej vyťahujem kvetinu zo záhrenia vtáčka
            a ona sa musí chichotať sladko
pretože dejiny vytvára sila osobnosti a udalosti
           sa len prispôsobujú vôli génia
pozor!
steblá trávy sa pokorne ohnú
on je přátelský a pije pivo!
diskrétne si slintnem do kroku
píšem ženský hlas
pozor si nedá Anička dušička corps sans organes
nič
nemusí nič nechce nebolí ju srdce nevidí nevie
            doma zhola o ničom
visí na mne že na nej visím a ja visím že visí ona
zwei Marionetten gut und nicht-so-gut
háčik je však v tom že zákon nedefinuje čo sa rozumie
            pod pojmom
"lekársky posudok o zmene pohlavia osoby"
jazyk mluvící o těle se náhle odvrací od vnitřku
          a jeho mechanismů a vytváří nové rádoby nevinné
teprve popisované tělo které již není dosažitelné
          na pitevním stole – som pravý muž
a pravý muž je bábkar ostentatívne zatýkaný
          obviňovaný zo spolupráce s diablom
nie za objekt čo sa sám od seba pohne
ale za objekt čo sám od seba prehovorí
náš single bude hit
duch-duša-dych
môj ženský hlas vám mrdá na zvrchovanosť národa
polibte mi B-side slovutná poroto
ja som si čižmičky nezarosil

(Borderline)


Gigolo Golgota

kunda
buď
C-úva
alebo
D-ostrá
někde se říká koňak jinde armaňak
môžem sa snažiť koĺko chcem
hledajíc salamandry
zelených plamenů
ale jediné nebinárne slovo v mojom podvedomí je pivo
a možnosť zamilovať sa do revólucie obchádzam ako neveru
ktorého slnečného boha som to vraj prosil aby ťa [redacted] a nie je toho boha
čo by so mnou skonzultoval
technický výkres mizúci medzi [redacted]
ještě mi přizvukoval aby mi z toho balkónu nikdo nespadl
sedím v svetri
a milujem manželku viac než revolúciu
závidím jej na smrť a nadoraz
že sa nemusí nikomu a ničomu podobať
mythopoesis spustí laškovne v bokov ako uterák
kým ja existujem prinajhoršom ako hoax
a prinajlapšom ako meme
je viac než ochotná prispôsobiť mi výšku a šířku zábradlí
     rozostup schodov dľžku rukávov obvod

pása
ale
kunda
buď
C-úva
alebo
D-orásta
někde se říká koňak jinde armaňak
môžem sa snažiť koĺko chcem
v rysu není perspektiva 



(Borderline)

Kino Peklo

narozená 1993 je básnířka, hudebnice, performerka a editorka v nakladatelství Adolescent. Vydala několik básnických sbírek, jako poslední prozatím Borderline (2022, Adolescent) s básníkem Richardem L. Kramárem ("dedičstvo romanticizmu but it's two trans people"). Na platformě bandcamp vydala pandemickou trilogii hudenbích alb (kino.peklo, NOVÝ LÍTO a Thempire) a nahrávku Excerpta / Hauntologie. Řídí queer hudební label a~scent. Pod záštitou labelu vyšly nahrávky Od krve do krve (Soňa Pokorná), Nálepky (Iryna Zahladko), Z30 (Aleš Kaer feat. Kino Peklo) a Katzejammer (Tmaruška).
Její texty byly přeloženy do řady evropských jazyků a byla též zařazena do jednoho ročníku antologie Nejlepší české básně (nakl. Host).
Jako editorka se podílela na většině knih z nakladatelství Adolescent v posledních letech, z těch nejnovějších lze jmenovat debuty Jana Horského, Antonína Zhořce, Ladislava Zářeckého či Mery Je Iluze. Příležitostně se věnuje literární publicistice (v časopisu Tvar a na webu Revue Prostor), jako kurátorka spolupracuje s časopisem Psí víno.
Texty, které autorka poskytla platformě Odnaproti, pocházejí z jediné standardním způsobem čitelné části básnické sbírky Fuga, která vyjde na podzim letošního roku v nakladateství Adolescent.

Lüge

S očima jako hráz
nebýt než shlukem
několika písmen

svou existenci ponížit
na srozumitelnost
přidělený chlív
v dějinách Evropy
stvořených z genitálů

namísto prosby o plány
diskurzu stvořitele
zmetka všemohoucího
nechat se usvědčit
že i ta moje synekdocha světa
je falická
jak báseň
psaná na zadní stranu
dodacího listu

Bodies
That Matter
Kosmas
Sokolovská – 


Lüge!

Zatímco zpovídám se
přes polštář
z dysforických stavů
na druhé straně
odpověď mlčením
migréna mene tekel
nosit ji rozevřenou
jak dědictví
s řízenou detonací

coby akt útěku
horkými prsty mnu ti spánky
ty zkoušíš
jestli už mi rostou
jaký bys vymyslela
název pro binder
odkozí horror
odprsenka

okolo okamžiků
kdy nás svírá hrůza
zkoušíme konstruovat
bezohledný vtip
gender
taková banalita – 




Lüge

Kino Peklo
a Divadlo Korg
že nikdy neuslyšíš

nezkreslený hlas

skupinu je třeba
pojmenovat Drool
a vydat debutové
eponymní album –


Lüge

Součty tvých intimit
ztratí se v mnohohlasí

na místě stvořený
úzkostlivý kód
unisono hymnus
který nedokáže
ani podepřít
nanejvýš rozlišit
prostor z donucení – 



Lüge

Ich warte mit geschlossenen Augen
Warte auf den Morgen –