Patti a Robert na scénu!

Předjarní večer v klubu Patra letos patřil dramatizaci prózy Patti Smith Jsou to jen děti (Just Kids) – umělecké mapy jejího přátelství/ partnerství s fotografem Robertem Mapplethorpem. Dva účinkující – Natálie Vyhlídalová a Štěpán Tuček – zaplněné klubové hledišťátko uchvátili. V jejich ztvárnění se doplňovala rozpačitost (ale natolik zkušená, aby tušila svůj šarm) a dychtivost. Přitom si tato dvě (a k nim i jiná) nastavení navzájem prohazovali stejně, jako se střídali o talismanový náhrdelník. V používání rekvizit vůbec projevovali vynalézavost, což se týká hlavně Štěpána; třeba silvestrovský "stromeček" z prskavky ve svíčce nejen lehce pobavil, ale pomohl i ohlásit pomíjivost. A k jejich výkonům patřily také pohybové kreace, místy – zejména u Natálie – strhující. V prvé řadě scéna fotografování na obal přelomového alba. Budiž – třeba se opravdu sešly dvě děti. Ze všeho nejspíš si ale část svých životů propletly dvě tvůrčí bytosti, které se neprosadily v šedesátých letech – zato si ale drajv této neskutečné dekády odnesly do desetiletí následujícího. U Patti se tato spojnice ještě symbolicky umocnila při spolupráci s českým hudebníkem Ivanem Králem (osmašedesátkovým emigrantem). Patti a Robertovi navíc zbyla nevelká výměra času, kterou pak léta osmdesátá krutě přervala.Katarze vzbuzovala podobnou náladu jako závěrečná imaginární scéna filmu o obětech AIDS (Společník na dlouhé trati (Longtime Companion)): Prostoupilo ji vědomí neukončitelné sounáležitosti.

Because the night
Belongs to lovers
Because the night
Belongs to us

Vždyť milencům
Noc právě patří
Noc právě patří
Vážně nám

Pavlína Antošová

Herci Natálie Vyhlídalová a Štěpán Tuček jako nerozlučná dvojice Patti Smith a Robert Mapplethorpe.